Marknadschefen för ett klädföretag funderar på hur han ska marknadsföra sina produkter. Kläderna han säljer är riktade till ungdomar, de har en bra design och är prisvärda men detsamma gäller förstås även konkurrenternas märken. Marknadschefen bestämmer sig för att kartlägga ungdomens livsstil. Vilken typ av musik är populär hos målgruppen? Vad sysslar de med på fritiden? Inlines och skateboards är viktiga sporter för ungdomar. Om han använder skejtare i reklamen betyder det att han kommer att väcka få ungdomars intresse för kläderna?
Målgruppen som vill köpa verkstadsinredningar för skåpbilar är medelålders män i blåställ. De är yrkesfolk i sina bästa år, som inte har tid att åka skateboard. Därför är en saklig och relevant information det bästa för denna målgrupp. Det finns bra produkter på worksystem för hantverkare som vill förse sina skåpbilar med verkstadsinredning eller omvandla förarplatsen till en kontorsmiljö. Produkterna är tillgängliga online och kan levereras direkt till dörren.
ComHem tar hjälp av skateboardproffs
Bredband och TV-leverantören ComHem använde en skejtare i en film, som gjorde reklam för deras router som har unik räckvidd. Snickers, den bubbliga chokladen, Aero och Risifrutti har också använd skateboardåkare i flera kampanjer. De största åkarna i USA sponsras av brädfabrikanterna och intäkterna för industrin är cirka 40 miljarder kronor om året. Det finns 10 miljoner utövare under 18 år i USA, och 2020 blir skateboard en olympisk gren.
Brädan skapades av vanliga surfare som ville ha något att hålla på med under vintersäsongen, när stränderna var stängda. Sporten kan utövas i tomma simbassänger, i branta backar, viadukter, eller skateparks. Sporten förnyas hela tiden eftersom utövarna uppfinner nya tricks. Dessa tekniska framsteg förbättras sedan av andra åkare och utvecklas vidare. Skejtarna känns igen på sina kepsar och musiken de lyssnar på. Lagwagon, Black Flag och svenska Millencollin är exempel på band som spelar Skatepunk.